We trappen er allemaal wel eens in. Het gebruik van cliches op je website. Maar om je een beetje te helpen vindt je hier een aantal die je moet vermijden.

1. Welkom op mijn website

Weet je hoeveel hits je krijgt als je zoekt op 'welkom op mijn website'? 139.000. 

Hoe vaak heb jij zelf op deze term gezocht? Opzoek naar een website waar je eindelijk welkom was? Ik nog nooit.

"Welkom op  mijn website" kan echte niet. Daar zijn 2 redenen voor:

  1. Natuurlijk is een bezoeker welkom op je website! Dat is de hele reden dat je een website hebt. Laat het hem merken door duidelijk te maken wat je doet en hoe hij in contact kan komen. 
  2. De titel is vaak de belangrijkste kop op de site. Het zegt je bezoeker niets over wat hij kan verwachten en als het de bezoeker al niets zegt weet Google al helemaal niet wat hij erme moet. Niet goed dus voor je zoekresultaten.

2. De klant staat centraal

Dat mag ik hopen! Ieder zichzelf respecterend bedrijf zal zijn klant centraal zetten. Het heeft dus weinig meerwaarde dit te benoemen. Ook hier geldt weer dat je het beter kan laten blijken, doordat je laat zien dat je je klanten begrijpt en een oplossing kan bieden.

3. Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf

Tegenwoordig is iedereen jong en dynamisch, tenzij je een oud en stoffig bedrijf bent natuurlijk, maar dag zet je niet op je website. Het probleem is vooral dat jong en dynamisch niet zoveel zegt. Ben je een jong bedrijf omdat je nog maar net bestaat, of omdat de gemiddelde leeftijd van de werknemers onder de 25 ligt? Wat is jong? En dan dynamisch... what the f*?  De betekenis van dynamisch is bewegelijk, actief of energiek. Als bedrijf ben je natuurlijk altijd in beweging, je bent aan het groeien, beweegt mee met de markt en speelt in op behoefte van klanten. 

4. Wij ontzorgen

Ontzorgen is een tijdje heel hip geweest, maar heeft zijn beste tijd wel gehad. Vrijwel iedere ondernemer wil zijn klanten ontzorgen. Vertel hoe je de klant ondersteund en het hem makkelijk maakt. 

5. Op mijn website kan je alles lezen over 'naam bedrijf'

Alles is wel heel veel. Wil de bezoeker dat allemaal wel weten?  De geschiedenis van het bedrijf ("help het is een 150 jaar oud familiebedrijf! hier heb ik geen tijd voor!") of hoe de organisatie precies in elkaar zit (gelukkig, er werken maar 5 mensen).

Iets vertellen is prima. Sterker nog, essentieel. Mensen doen nu eenmaal zaken met mensen, niet met logo's. Je bezoeker moet je wel leren kennen, maar leg de focus op de oplossingen voor je klanten, je producten en diensten.

Conculsie

De conclusie is: wees helder in wat je je klanten biedt, de meerwaarde die je levert. En doe dit het liefst zonder loze termen en clichés.

Top